Bergama İlçe Mal Müdürlüğünün Görevleri
Malmüdürlükleri 178 sayılı Maliye Bakanlığının Kuruluşu Teşkilat yapısı ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye göre kurulan Maliye Bakanlığının taşradaki birimidir.Malmüdürlüğü, Vezne ve Muhasebe servisleri ile, gereken yerlerde tahakkuk tahsilat, milli emlak ve muhakemat servislerinden oluşur. İş hacminin gerektirdiği Malmüdürlüklerinde yeterli sayıda saymanlık müdür yardımcısı çalıştırılabilir.Malmüdürü, İlçe Maliye teşkilatının amiri olup, işlemlerin mevzuata uygun olarak yürütülmesini sağlar. Vezne ve muhasebe servislerinin dışındaki servislerin başında bulunan memurlar işlerin kanuna uygun olarak yürütülmesinden birinci derecede sorumludurlar.Malmüdürleri sayman sıfatını taşırlar ve Sayıştaya hesap verirler. Saymanlık yetki ve sorumluluğu Bakanlıkça belirlenecek esaslar çerçevesinde saymanlık müdür yardımcılarına devredebilir bu durumda da malmüdürleri sayman sıfatı ile saymanlığın hesaplarını bir bütün olarak Sayıştaya vermeye devam ederler.Malmüdürlüğü Maliye Bakanlığının taşra teşkilatı olduğu için bünyesinde bulunan muhasebe, vezne, milli emlak, gelir ve muhakemat servisleri hepsi birbirinden ayrı tahakkuk dairesi olduğu için görev yetki ve sorumlulukları ayrıdır.
Malmüdürünün Görevleri
a) Saymanlık muhasebe yetkilisi olarak görevleri;
Malmüdürü, mevzuat gereği sayman sıfatını taşıdığından, bünyesinde yer alan saymanlıkla ilgili olarak; genel bütçeli daireler veye katma bütçeli idarelerin; gelirlerinin toplanması, giderlerin hak sahiplerine ödenmesi, nakit ve diğer varlıklar ile emanet niteliğindeki değerlerin alınması, saklanması, gönderme ve iadesi, alacak ve borçların kaydı takibi ve bunlarla ilgili bütün işlemlerin muhasebeleştirilmesinden birinci derecede sorumlu olup, Sayıştaya yönetim dönemi hesabı verir.
Malmüdürleri, saymanlık faaliyetlerini 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu, Devlet Muhasebesi Yönetmelik hükümleri, Maliye Bakanlığı talimatları ile 832 sayılı Sayıştay Kanunu hükümleri doğrultusunda yürütür.
b) Milli Emlaka yönelik görevleri;
Malmüdürü, bağlı ilçe milli emlak servisi vasıtasıyla, Milli Emlak Genel Müdürlüğü görevlerinin ilçeye ilişkin olanlarını yürütür. (Bu görevler genel hatlarıyla; Devletin özel mülkiyetindeki taşınmaz malların satışı, kiraya verilmesi ve trampası, ormanlar ve Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki diğer yerler ile özel mülkiyetindeki yerlerde bulunan su ürünleri üretim yerleri, kaynak suları ve taş, kum, çakıl ve toprak ocaklarının kiraya verilmesi işlemlerini yapmak. Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan yerlerden kamu hizmeti için kullanılması gerekli olanları, genem, katma ve özel bütçeli idarelere tahsis işlemlerini yürütmek ve diğer yazılı görevler)
İlçede hazine adına taşınmaz mallarının tapuda tescil ve ferağına ilişkin yetkileri kullanır.
İlçe kamulaştırma kıymet takdiri komisyonuna maliye üyesi görevlendirmek veya görev almak.
Malmüdürü, milli emlak işlemlerinin mevzuata uygun olarak yürütülmesini temin eder, görev alanındaki milli emlak işlemlerinden doğan hak ve alacaklarının zamanında tahakkuk ettirilmesini sağlamakla yükümlüdür.
c) Muhakemat hizmetlerine yönelik görevleri;
Malmüdürü, hazineyi ilgilendiren veya mali hususları ihtiva eden işlerde gerekli müdafaanameleri hazırlar ve hazine temsilcisi sıfatıyla ilgili adli merciilerde dava açar. Açılmış olan davaların takibini ve sonuçlandırılmasını hazine vekilinden talep eder. Hazine avukatının bulunmadığı durumlarda bizzat hazine temsilcisi sıfatıyla devlet davalarını takip eder. Bu iş ve işlemlerini muhakemat servisleri aracılığıyla 4353 sayılı Kanun hükümlerine göre yürütür.
d) Vergi dairesi müdürü sıfatıyla görevleri;
24 ARALIK 1994 tarih ve 22151 sayılı resmi gazetede yayımlanan Vergi Daireleri Kuruluş ve Görev Yönetmeliğinin 7 nci maddesine göre; ilçelerde malmüdürünün yönetimi altında bağlı vergi dairesi kurulur. (Ancak, Maliye Bakanlığının gerekli gördüğü ilçelerde defterdarlığa bağlı bir veya birden çok başkanlık veya müdürlük şeklinde vergi dairesi kurulabilir.)
Bağımsız vergi dairesi bulunmayan ilçelerde malmüdürü, vergi dairesi müdürü yetkisine haiz olup, vergi, resim ve harçların tarh, tahakkuk işlemlerini kanun hükümlerine uygun surette ve zamanında yaptırmak, tahsil ettirmek gerektiğinde haciz kararlarını infaz ettirmek, terkini gereken vergi ve benzeri yükümlülülüklerle ilgili iş ve işlemlerini yaptırmak, yoğun ve yaygın vergi denetimini yaptırmak, gerektiğinde vergi incelemesi yapmak, kanun, yönetmelik ve tebliğlerde kendisine verilen iş ve işlemleri yürütmek yetkisine sahiptir.
e) İlçe idare kurulu üyesi olarak görevleri;
Malmüdürü, 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu hükümlerine göre teşekkül eder ilçe idare kurulunun üyesidir. İlçe İdare kurulu; kaymakamın başkanlığında tahrirat katibi, malmüdürü, hükümet hekimi, milli eğitim memuriyle tarım memurundan teşekkül eden bir başkan 5 kişilik komisyondan oluşur.
İlçe idare kurulları, idari, iştişari ve kazai olmak üzere türlü karar alırlar. İdare kurullarının idari yetkileri kanun ve tüzüklerle kendilerine verilen fazifelerdir. (Başlıcaları; yeşil kart işlemleri, askerlik kararları, 2022 sayılı yasaya göre maaş bağlama kararları ve diğerleri)
f) Sosyal yardımlaşma mütevelli heyeti üyesi olarak görevleri;
Malmüdürü, 3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanunu ve bağlı yönetmelik hükümlerine göre; ilçe vakıf heyetinin üyesidir. Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı, mülki amirin başkanlığında; belediye başkanı, ilçe emniyet müdürü, malmüdürü, milli eğitim müdürü, sağlık grub başkanı ve müftü ile hayırsever vatandaşlar arasından seçilen üç kişinin katılımıyla teşekkül eder.
Vakıf mütevelli heyeti haftalık toplantılar düzenleyerek, ilgili kanun ve yönetmelik hükümlerine göre vakıf bütçesinden yoksul ve güçsüz vatandaşlara nakdi veya ayni yardımlar yapar.
g) Diğer görevleri;
Malmüdürü, yukarıda genel hatlarıyla verilen görevlerinin yanında, özel kanunlarla kendisine veya dairesine tevdi edilen veya Maliye Bakanlığı yetkili birimlerince görevlendirelen iş ve işlemleri yürütmek ve sonuçlandırmakla görevlidir. Örneğin, 2022 sayılı Kanuna göre yapılacak işlerin sekretarya işlemleri, parti kapatma ve tasfiye işlemleri, mal varlığı araştırma işlemleri, tarımsal arazilerin zarar ziyan tespit komisyon çalışmaları ile sivil savunma ve müdafaa komisyonu çalışmalarındaki görevleri kapsamaktadır.
MUHASEBE SERVİSİNİN GÖREVLERİ
1-)Devletin harcama politikaları doğrultusunda yayımlamış olduğu hertürlü mevzuatı takip edip ilgili kuruluşlara duyurmak. (5018 sayılı Kamu Yönetimi ve Kontrol kanunu, Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği, Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği ne göre yapılır.)
2-)İlçemizde bulunan Genel Bütçeli kuruluşların genel giderleri ile, personel giderleri, tedavi giderlerini ödemek, Sosyal Güvenlik Kurumu kesintilerini gerçekleştirip ilgili kuruma ödemek. (5510 sayılı Sosyal Güvenlik Kanununa göre yapılır.)
3-)Ödemeler yapılır iken yasal olan vergi kesintilerini kontrol edip, kesintileri yapmak. ( 213 sayılı Vergi Usul kanununa göre yapılır.)
4-)Yapılan tüm harcama ve yapılan tüm tahsilatların muhasebe kayıtlarını tutmak. Yıl sonu mali tabloları hazırlayıp ilçe hesaplarını Sayıştaya göndermek. ( 832 sayılı Sayıştay kanununa göre yapılır.)
5-)2022 sayılı yasa uyarınca başvuruları alıp, sonuçlandırmak. (2022 sayılı kanuna göre)
6-)Malmüdürünce verilen diğer görevleri yapmak (178 sayılı Maliye Bakanlığının kuruluşu ve görevleri hakkında KHK ye göre yapılır.)
VEZNE SERVİSİNİN GÖREVLERİ
1-)Genel Bütçeye dahil dairelerin kasası konumunda olması nedeni ile, her türlü vergi , resim, harç ve cezaların tahsilatını yaparak tahsilatları hazine hesabına aktarmak. ( 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa göre yapılır.)
2-)Kamu kurum ve kuruluşlarının kullanmış olduğu ve Merkezi Yöntim Muhasebe Yönetmeliğine göre hazırlanan her türlü değerli kağıtları temin etmek, ilgili kuruluşlara vermek, verilen değerli kağıtların hesabını tutmak ve bedellerini tahsil etmek. (Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğine göre yapılır.)
3-)Nakit yerine kullanılan hazine bonoları, teminatlar vs. menkul kıymetleri emanete alıp emanette saklamak takibini yapmak. (Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğine göre yapılır.)
4-)Malmüdürünce verilen diğer görevleri yapmak. (178 sayılı KHK ye göre yapılır.)
GELİR SERVİSİNİN GÖREVLERİ
1-)İlçede bulunan ve ticari faaliyet yapan tüm işyerlerini denetim altına alarak sicillerini oluşturmak, vergi dışı kaçak çalışmayı önlemek. (213 sayılı VUK, ve vergi Daireleri İşlem Yönergesine göre yapılır.)
2-)Vergi mükelleflerinin beyanlarını takip etmek, vergilerini tahsilat konumuna getirmek. (213 saılı VUK, 3065 sayılı KDV Kanunu, 4760 sayılı Kanun , 488 sayılı Damga vergisi kanunu, 492 sayılı harçlar kanunu, Kurumlar Vergisi kanunu vs)
3-)Yaygın ve yoğun vergi denetimi proğramları çerçevesinde vergi mükelleflerinin yoklamalarını yapmak, denetim yapmak, mevzuatlara uyulmasını sağlamak, aksi davranışları mevzuatlar çerçevesinde cezalandırmak. (213 sayılı VUK ve vergi Daireleri İşlem Yönergesine göre yapılır.)
4-)Kamu kurum ve kuruluşlarının her türlü alacaklarını tahsil etmek. (6183 sayılı AATUHK na göre yapılır.)
5-)Motorlu taşıtların sicillerini tutmak, vergilerini cezalarını takip ve tahsil etmek. ( 197 sayılı Motorlu Taşıtlar vergisi kanununa göre yapılır.)
6-)Gelir İdaresi başkanlığının diğer görevlerini yapmak. (5345 sayılı Gelir İdaresinin Kuruluşu hakkında kanuna göre yapılır.)
7-)Malmüdürünce verilen diğer görevleri yapmak (178 sayılı KHK)
MUHAKEMAT SERVİSİNİN GÖREVLERİ
İlçemizde muhakemat servisi kurulmuştur. İlçemiz mahkeme işlemleri Bergama malmüdürlüğünde görevli hazine avukatı marifetiyle takip edilmektedir.